13. srpnja 2018.

Ciste u ustima – što su, zašto nastaju i kako se liječe?

Oralne ciste benigne su nakupine tekućeg tkiva, a mogu nastati na mnogim mjestima u ustima (na čeljustima, jeziku, nepcu, s unutrašnje strane usana i obraza, itd.). Mogu biti odontogene (nastale zbog upale ili tijekom razvoja zuba) ili neodontogene (nastale uslijed vanjskih utjecaja ili zbog nepoznatog uzroka). Ciste koje se formiraju u neposrednoj blizini zuba nazivaju se dentalnim cistama.

Zašto nastaju ciste u ustima

Ciste se najčešće formiraju na vrhovima korijena mrtvih zuba. Mrtvi zubi su oni čija je pulpa (meko tkivo koje sadrži živce) oštećena i devitalizirana uslijed upale ili traume. Ciste se mogu pojaviti i oko impaktiranih zuba (onih koji iz određenih razloga nisu uspjeli izbiti do kraja), a u rijetkim su slučajevima uzrokovane genetski. Ukoliko otkrijete cistu, ne paničarite – one nisu tumori, već benigne izrasline koje je potrebno što prije odstraniti. Zašto?

Moguće komplikacije

Ciste u ustima najčešće su bezbolne, stoga mogu dugo ostati nezamjećene. Ipak, povećanjem volumena ili upalom mogu uzrokovati ozbiljne i bolne komplikacije, poput:

• Apscesa – inficirane ciste u ustima popraćene su snažnom boli, oticanjem, nerijetko i zadahom. U slučaju nekog od navedenih simptoma, potrebno je odmah kontaktirati stomatologa.
  • Slabljenja čeljusne kosti zbog obrastanja koštanim tkivom
  • Pomicanja ostalih struktura u ustima – zbog veličine ili lokacije na kojoj je nastala, cista može uzrokovati ortodontske nepravilnosti.
  • Ometanja normalne funkcije tkiva u ustima

Kako se liječe ciste u ustima

Liječnik dentalne medicine odabrat će terapiju ovisno o tipu, veličini i lokaciji ciste. Moguće ju je ukloniti kirurški ili drenažom, nakon koje je potrebno temeljito oljuštiti ovojnicu ciste i time spriječiti opetovano nastajanje. U pojedinim slučajevima kirurški zahvat nije potreban – nakon endodontskog liječenja zuba uz koji je nastala, cista se može vremenom povući.